Gå direkt till innehållet

Skogscentralen som arbetsplats

Om du är intresserad av ett betydelsefullt arbete inom skogs- och naturvård, god gemenskap och samarbete kan Skogscentralen vara rätt arbetsplats för dig.

Cirka 450 proffs arbetar på Skogscentralen. Våra anställda samlar in, behandlar och förädlar information om naturen och skogsdata, behandlar skogsbrukets finansieringsansökningar och utför granskningar i anslutning till dem, träffar skogsägare och företagare i skogsbranschen och ger råd och utvecklar näringarna som anknyter till skogen tillsammans med andra aktörer i skogsbranschen. Hos oss kan man också arbeta som expert på kompetensutveckling, kommunikation, ekonomi och personaladministration.

Skogscentralen har verksamhet i hela landet och kontor på cirka 40.

Skogscentralen är en oberoende aktör som beaktar kunderna och samarbetsparterna på ett jämlikt sätt. Vår verksamhet styrs och finansieras av Jord- och skogsbruksministeriet.

Skogscentralen som arbetsgivare

Skogscentralen erbjuder som arbetsgivare

  • en plats i en för skogsbranschen central organisation
  • ett riksomfattande nätverk
  • mångsidiga arbetsmöjligheter
  • möjlighet att, beroende på uppgift, arbeta i naturen
  • möjlighet att vara med och utveckla ny information om skogen och naturen och utgående från den nya e-tjänster som främjar skogsnäringen

Dessutom erbjuder Skogscentralen

  • flexibla arbets- och distansmöjligheter
  • möjlighet att öka det egna kunnandet och uppmuntran till att lära sig mer
  • omfattande företagshälsovård som upprätthåller och främjar de anställdas arbetsförmåga och arbetshälsa
  • personal- och arbetshälsodagar som ordnas årligen med varierande upplägg
  • stöd för lunchmåltiderna och rekreation i form av lunch-, motions- och kulturförmåner

I lönesättningen följer vi Skogscentralens kollektivavtal.

Skogscentralen satsar på att arbetet ska vara trevligt och smidigt och att man ska kunna arbeta i en trygg, hälsofrämjande och karriärstödjande miljö och -arbetsgemenskap. Personalen utvärderar årligen arbetshälsan i samband med utvecklingssamtalet och bredare i en årlig personalenkät.

Vi utvecklar aktivt arbetsgemenskapens arbetsplatskompetens och uppmanar till kontinuerlig inlärning. Arbetsplatskompetensen har vi utvecklat bland annat med Minä ja Me (Jag och Vi) -verktyget. Vi har möjlighet att stärka och utveckla den egna expertisen genom att lära varandra, delta i utbildningar eller genom att söka till de interna lärostigarna.

Vår rekryteringspraxis

Nedan hittar du information om vår rekryteringspraxis, såsom ansökningstider och inlämnande av ansökan. 

Anmälan om arbetsplatser 

Vi meddelar alla arbetsplatser som blir tillgängliga för extern ansökan på Skogscentralens sida Lediga arbetsplatser och på AN-förvaltningens Jobbmarknad. Våra annonser hittar du dessutom på andra webbplatser. Det lönar sig också för den som söker arbetsplatser att följa Skogscentralens kanaler i sociala medier. 

Ansökningstid och ansökan 

Ansökningstiden pågår i minst 14 dygn. Vanligtvis upphör ansökningstiden på en vardag kl. 16, men klockslaget kan också variera. Kontrollera alltid tidpunkten separat i platsannonsen. Vi kan inte beakta försenade ansökningar. 

Arbetsplatser söks via det elektroniska rekryteringssystemet. Vi beaktar inte ansökningar som har skickats på annat sätt, till exempel per e-post. 

Tyvärr tar vi inte emot öppna ansökningar. 

Ansökningshandlingarnas offentlighet 

Vi följer offentlighetslagen. Enligt den kan de sökandes namnuppgifter lämnas ut till den som begär dem. 

Ansökningshandlingarnas offentlighet grundar sig på lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Ansökningarna blir offentliga i samma stund som de kommer till vårt rekryteringssystem. I praktiken innebär detta att vem som helst (t.ex. en kommuninvånare, en person som hör till Skogscentralens personal, medierna) kan begära att få se en namnlista över de sökande. Den sökande kan i sin ansökan framföra önskemål om att hens namn inte publiceras till exempel i medierna. Önskemålet förmedlas till företrädare för de medier som begär uppgifterna, men beslutet om att låta bli att publicera namnet fattas av massmedierna. 

Med undantag av praktikantrekryteringar gör vi rekryteringsbeslut, som innehåller sökandenas namn-, utbildnings-, arbetserfarenhets- och kompetensuppgifter. I rekryteringsbesluten döljs uppgifter som enligt offentlighetslagen är sekretessbelagda. Rekryteringsbeslutet kan lämnas ut till personer som har sökt arbetsplatsen i fråga. 

Intyg och andra uppgifter som begärs av sökanden 

När rekryteringsprocessen framskrider är det bra om du som sökande förbereder dig på att framföra följande uppgifter. 

Examens-, arbets- och språkintyg 

Bifoga inte examens-, arbets- och språkintyg samt annat material som gäller behörighet till ansökan, men ta med dem till intervjun där de kontrolleras. 

Hälsogranskning vid anställning

Ett positivt utlåtande om hälsotillståndet av företagshälsovården förutsätts av den sökande när det är fråga om en fastanställning eller en visstidsanställning som varar över 8 månader. Lämna in utlåtandet till HR innan prövotiden går ut. 

Personbedömning 

Som stöd för rekryteringsbeslutet används personbedömning för lednings-, chefs- och vissa expertuppgifter vid behov. Bedömningen görs av en utomstående personbedömare som är specialiserad på bedömning av personer. 

Behandling av personuppgifter vid rekrytering 

Varför behandlar vi dina personuppgifter? 

Syftet med behandlingen av personuppgifter är att bemanna Skogscentralens lediga befattningar och skicka en enkät som de sökande får svara på om sin upplevelse av ansökningsprocessen. Svaren används för att utveckla rekryteringsprocessen.

Vilka personuppgifter behandlar vi? 

De arbetssökandes identifierings- och kontaktuppgifter, uppgifter om utbildning, arbetserfarenhet och kompetens samt den sökandes önskemål. 

Läs mer om behandlingen av dina personuppgifter vid rekrytering i dataskyddsbeskrivningen (pdf, på finska).

Vanliga frågor gällande rekrytering

Hur uppdaterar jag min ansökan? 

När du har lämnat in din ansökan får du ett e-postmeddelande med rubriken Din ansökan har tagits emot. E-postmeddelandet innehåller en länk via vilken du kan redigera din ansökan inom ansökningstiden.

Vad ska jag göra om jag har problem med ansökan? 

I frågor som gäller rekryteringssystemet och i problemsituationer kan du kontakta oss vardagar kl. 8–15 genom att skicka ett meddelande till adressen rekrytointiatmetsakeskus.fi (rekrytointi[at]metsakeskus[dot]fi). Vi återkommer så fort som möjligt. 

Observera att rådgivning endast ges i frågor som gäller användningen av rekryteringssystemet. Vid förfrågningar som gäller ansökningar ska du kontakta den person som angetts i ansökan. 

Kan jag skicka en öppen ansökan? 

Vi tar inte emot öppna ansökningar.