Gå direkt till innehållet

Samtyckestjänst för skogsdata

Service

Samtyckstjänsten för skogsdata är avsedd för aktörer inom skogsbranschen.

Via tjänsten kan en aktör inom skogsbranschen få skogsägarnas samtycke till behandlingen av skogsdata. Aktörer inom skogsbranschen kan utnyttja samtyckestjänsten i sin egen verksamhet.

När din ansökan om att bli användare av samtyckestjänsten har godkänts får du tillgång till en länk via vilken skogsägarna kan ge sitt samtycke till att deras uppgifter används. Länken till samtyckestjänsten kan göras tillgänglig för kunderna till exempel på företagets webbplats.

Efter att tjänsten tagits i bruk och varje skogsägare gett sitt samtycke kan du ladda ner fastighetsspecifika skogsdata från laddningstjänsten eller tjänsten MinSkog.fi.

Skogsägarna är kunder hos samtyckestjänsten.

  • Via tjänsten kan skogsägaren ge sitt samtycke till granskningen av de fastigheter där hen är ägare.
  • Via tjänsten kan man inte ge samtycke om det är fråga om en delägare i ett dödsbo, en innehavare av besittningsrätt, en intressebevakare en företrädare för samfundet eller en företrädare för ett aktiebolag.
  • Det samtycke som ges i tjänsten gäller alla fastigheter som ägs av skogsägaren. Om skogsägaren vill begränsa rättigheterna kan samtycket ändras i tjänsten MinSkog.fi.

Samtyckestjänsten för skogsdata riktar sig till aktörer inom skogsbranschen. För att ta i bruk tjänsten måste företaget vara en registrerad MinSkog.fi-aktör.

När du vill använda samtyckestjänsten för skogsdata, skriv en fritt formulerad ansökan.

Skicka ansökan till Skogscentralens kansli elektroniskt med krypterad e-post.

Utformade meddelandet ska innehålla

  • företagets officiella namn (det som angetts i YTJ-registret)
  • FO-nummer
  • det eventuella namn som ska användas i tjänsten, om det inte är samma som det officiella namnet
  • namn och e-postadress till en kontaktperson eller administratör
  • information om företaget är registrerat som användare av MinSkog.fi-aktörstjänsten.

Uträtta ärenden i tjänsten

E-tjänster

Via skyddad e-post skickar du dokument till Skogscentralens registratorskontor datasäkert.

Du kan skicka till exempel tillstånd att hantera ärenden för anvädning av MinSkog.fi, stödansökningar samt dokument och bilagor som rör samfällda skogar, skogsförseelser och konkurrensutsättning. De kan innehålla personuppgifter eller affärshemligheter som ska skyddas.

Skicka skyddad e-post så här

1. Öppna blanketten för att skicka skyddad e-post genom att klicka på Till e-tjänsten.

2. Skriv in din e-postadress i punkten Avsändarens e-postadress.

3. Skriv rubriken i fältet Ämne och ditt meddelande i fältet Meddelandetext.

4. Om du vill skicka bilagor, välj filerna.

5. Välj "Skicka en kopia av den skyddad e-post till min egen e-postadress" om du vill en kopia av meddelandet.

6. Klicka på Sänd. Du behöver ännu bekräfta leveransen enligt punkt 7 innan ditt meddelande sänds till mottagaren.

7. Öppna din egen e-post och bekräfta leveransen. Du har fått ett verifieringsmeddelande till din e-post. Öppna meddelandet och tryck på länken. Först nu sänds ditt skyddade e-postmeddelande till mottagaren. Om du inte hittar meddelandet i din inkorg, kolla också din skräppostmapp. Om du inte bekräftar leveransen via din egen e-post, sänds ditt meddelande inte till mottagaren.

Till e-tjänsten

Kontaktuppgifter

Skogscentralens kundtjänst
Samtalet kostar lokalnätsavgiften (lna) eller mobilsamtalsavgiften (msa). Kontrollera priset hos din operatör.

Betjäningstider

Öppet dygnet runt

Länkar

Skogscentralens experter på företagstjänster står till tjänst i hela Finland. Skogscentralens företagskunder är skogs- och naturtjänstföretag. Vårt arbete med företagskunder är avgiftsfritt för kunderna.

Våra styrkor är ett brett expertkunnande och goda kontakter till andra aktörer i branschen.

Gå till webbsidan

Kontaktuppgifter

Kundtjänst
Uppdaterad