Vi förnyar bakgrundssystemen till tjänsten MinSkog.fi med början 28.8.2020, och det orsakar ett kort avbrott i tjänsten 28.8. Dessutom kommer en del av funktionerna i tjänsten att vara ur bruk i ungefär en vecka.
Vi uppskattar att tjänsten kommer att fungera utan begränsningar igen 9.9.2020. Före det blir det ett avbrott, som vi meddelar närmare om på webbplatsen MinSkog.fi.
Som användare av aktörstjänsten kan du fortfarande logga in som förut och se de skogsägares uppgifter som du har samtycke till. Du kan också skicka anmälan om användning av skog och Kemera-ansökningar och -anmälningar.
Medan begränsningarna varar kan du inte ge nya användarrättigheter till dina anställda. Du kan inte heller få nya samtycken till skogsägares skogsdata.
De som använder Vakttjänsten får inga nya anmälningar via den under undantagsarrangemangen. Om du har sparat dina favoritkommuner kommer du inte åt att redigera dem i inställningarna under den här tiden.
Vi meddelar per e-post när alla funktioner i tjänsten fungerar igen. Vi informerar också om det på vår webbplats.
Kommande förändringar – var beredd på detta
När du loggar in i aktörstjänsten för första gången efter systembytet bör du vara beredd på följande:
- Du loggar in som om du var en ny användare också om du använt tjänsten tidigare.
- Favoritkommuner som du sparat tidigare finns inte kvar, utan du måste spara dem på nytt. Anteckna vid behov de här uppgifterna åt dig själv på förhand.
- Anmälningar som du tidigare skickat i tjänsten listas inte längre som en egen lista när du väljer “Lista bara självgjort”. Du hittar dem I listan på dokument som ditt företag skickat. Listan på egna dokument kan användas igen i fortsättningen.
Om du har frågor kan du kontakta vår kundtjänst må-fre 8-16, tfn 029 432 407 eller kundtjanst(at)skogscentralen.fi.
Ytterligare information:
Björn Stenmark, chef för kundtjänster
tfn 050 527 2309