Inloggning i aktörstjänsten MinSkog.fi för ett företags eller en sammanslutnings räkning förutsätter att företaget först har gett tjänstemannen fullmakt att hantera skogsärenden (Behandling av skogsdata) i tjänsten Suomi.fi. Företaget kan ge fullmakten till alla sina anställda.
Hur ska jag göra för att se alla fullmakter som mitt företag gett i Suomi.fi?
Inloggning i aktörstjänsten MinSkog.fi för ett företags eller en sammanslutnings räkning förutsätter att företaget först har gett tjänstemannen fullmakt att hantera skogsärenden (Behandling av skogsdata) i tjänsten Suomi.fi. Företaget kan ge fullmakten till alla sina anställda.
Det är bra att då och då kontrollera att fullmakterna är up-to-date och att ingen fullmakt är i kraft till exempel för en person som inte längre arbetar vid företaget. För denna kontroll kan företagets verkställande direktör eller någon annan som ensam har firmateckningsrätt lägga till en ny fullmakt för en person och som fullmaktsärende välja ”Tillgång till fullmaktsregistrets uppgifter”.
Därefter kan till exempel tjänsten MinSkog.fi:s huvudanvändare i tjänsten Suomi.fi-fullmakter skapa en lista på alla fullmakter som företaget gett som en csv-fil. I filen skrivs alla gällande fullmakter ut, även fullmakter som upphört att gälla under de senaste 15 månaderna.
Du kan läsa mer ingående anvisningar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas meddelande 7.2.2022: Fullmakter: Med fullmakten Tillgång till fullmaktsregistrets uppgifter får man en helhetsvy över alla fullmakter som organisationen gett.
Även på Skogscentralens webbplats finns information om inloggning i aktörstjänsten och fullmakter.
MinSkog.fi-aktörstjänsten, meddelande nr 2/2022 / Meddelanden till aktörer på webbplatsen.