Det här tillgänglighetsutlåtandet gäller tjänsten MinSkog.fi. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (206/2019). Lagen förutsätter att offentliga tjänster måste vara tillgängliga.
Vi strävar efter att erbjuda digitala tjänster som är tillgängliga för alla användare. I detta tillgänglighetsutlåtande berättar vi om bristerna i tjänsten. Vi berättar också om hur du kan ge feedback och förslag om förbättringar gällande tillgängligheten. Utlåtandet är publicerat den 9 februari 2024 och har uppdaterats den 13 december 2024.
Tjänstens tillgänglighet är utvärderad av oss och en utomstående expertorganisation.
Tillgänglighetsutlåtande för MinSkog.fi
Tjänstens tillgänglighet
Uppfyller tillgänglighetskriterierna delvis men är inte ännu helt tillgänglig för alla användare.
Icke-tillgängligt innehåll
Bristerna är grupperade till följande kategorier:
- möjlig att uppfatta
- hanterbar
- begriplig
- robust
- och andra tillgänglighetsbrister.
Möjlig att uppfatta
Ingen återkoppling vid utförande av funktioner
Hjälpmedel får ingen återkoppling när vissa interaktiva funktioner utförs. (1.3.1)
Tabellernas rubriker är inte programmässigt markerade
Enskilda tabeller innehåller rubrikceller som inte är programmässigt markerade som rubrikceller. (1.3.1)
Tabellers strukturprogram motsvarar inte alltid den visuella strukturen
Hjälpmedel kan tolka antalet rader i tabellerna felaktigt. (1.3.1)
Brister i rubrikhierarkin
Tjänsten innehåller exempel där texter som inte fungerar som rubriker ändå är markerade som rubriker. På vissa ställen hoppar man över rubriknivåer (1.3.1).
Avsnitten är inte åtskilda från varandra
Formulär innehåller nästan identiska avsnitt som inte är programmässigt åtskilda från varandra. (1.3.1)
Brister i beskrivningen av syftet med inmatningsfält
Inmatningsfälten har inte identifierats med lämpliga autocomplete-attribut. (1.3.5)
Färg har använts som enda visuella sättet att visa fokus
Tangentbordsfokus visas endast med en lätt färgändring. (1.4.1)
Kontrasten i texten är inte tillräcklig på vissa ställen
Textens kontrastförhållande är inte tillräckligt på alla ställen. (1.4.3)
Problem med textens läsbarhet när texten förstoras till 200 procent
Det finns ställen där det är problem med textens läsbarhet när texten förstoras till 200 procent. (1.4.4)
En del av innehållet kräver tvåvägsskrollning när skärmens bredd minskas till 320 CSS-pixlar
I samband med kryssrutor i formulär kräver innehållet tvåvägsskrollning när skärmens bredd minskas till 320 CSS-pixlar (1.4.10).
Kontrasten i icke-textbaserat innehåll är inte tillräcklig på vissa ställen
Kontrasten i tangentbordsfokus är ibland för svag. (1.4.11)
Hanterbar
Brister i sambandet med tangentbordsanvändning för enskilda element
Vissa av tjänstens funktionaliteter kan inte användas endast med tangentbord eller deras användning är besvärligt. (2.1.1)
Sidrubrikerna är inte tillräckligt beskrivande
På vissa sidor är sidrubrikerna inte tillräckligt beskrivande. (2.4.2)
Brister i fokuseringsordningen för enskilda element
Fokuseringsordningen för vissa element har brister. (2.4.3)
Begriplig
Brister i anmälningen av inmatningsfel
I enskilda fall anmäls inte inmatningsfel till användaren i textform eller felmeddelandet är inte tillräckligt beskrivande. (3.3.1)
Beskrivande etiketter för enskilda inmatningsfält saknas
I enskilda fall saknas etiketter för inmatningsfälten eller så är etiketterna inte helt beskrivande. (3.3.2)
Robust
Brister i namn och statusmeddelanden för enskilda element
Det finns brister i namnen och statusmeddelandena för enskilda element när det gäller tillgänglighet. (4.1.2)
Texter är inte programmässigt kopplade till inmatningsfält
Alla beskrivande texter som hör till inmatningsfält är inte programmässigt kopplade till dessa. (4.1.2)
Kartornas knappar är inte dolda
Kartor har dolts för tangentbordet och hjälpmedel, men inte de knappar som finns inuti dem. (4.1.2)
Statusmeddelanden förmedlas inte alltid till användare av tekniska hjälpmedel
Hjälpmedelsanvändaren får inte alltid direkt information om resultatet av åtgärder. (4.1.3)
Andra tillgänglighetsbrister
Alla filer och formulär som kan laddas ner från sidorna uppfyller ännu inte tillgänglighetskraven. Vi strävar efter att göra dem så tillgängliga som möjligt.
Det finns kartor i tjänsten som inte omfattas av tillgänglighetslagstiftningen.
Märkte du en brist i tjänstens tillgänglighet?
Du kan ge oss tillgänglighetsrespons eller begära otillgängligt material i tillgänglig form. Berätta om bristen så gör vi vårt bästa för att korrigera det. Beskriv problemet i detalj och på vilken sida det dyker upp. Du kan använda responsblanketten för att lämna responsen.
Om du märker tillgänglighetsproblem i tjänsten, ge först feedback till oss. Svaret kan ta 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller inte har fått ett på två veckor, kan du rapportera oss till Regionförvaltningsverket i Södra Finland (Öppnas i ett nytt fönster). På deras sidor berättas det noggrant hur man rapporterar tillgänglighetsbrister och hur saken hanteras.
Tillsynsmyndighetens kontaktinformation
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet
traficom.fi (tillganglighet[at]traficom[dot]fi)
telefonnummer växeln 029 534 5000