Gå direkt till innehållet

Vanliga frågor om MinSkog.fi

Information om mig

Skogscentralen får information om nya skogsägare från Lantmäteriverkets lagfartsregister och postadresser från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

När du loggar in i MinSkog.fi för första gången, ombeds du uppge din e-postadress och ditt telefonnummer. Vi får också telefonnummer från Suomen Asiakastieto.

Vi kan också ha fått din e-postadress och ditt telefonnummer om du har skickat in en ansökan om skogsbrukets stöd eller en anmälan om användning av skog.

Om ditt telefonnummer eller din e-postadress ändras, uppdatera dem på sidan Egna inställningar i MinSkog.fi.

Skogscentralen prioriterar dataskydd och informationssäkerhet i MinSkog.fi och sina övriga tjänster redan i planeringsskedet. Uppgifterna i MinSkog.fi är skyddade på ett korrekt sätt.

Endast de anställda på Skogscentralen vars arbetsuppgifter kräver det behandlar skogsägarnas personuppgifter. Behandlingen baseras på lagen om Finlands skogscentrals system för skoglig information, och uppgifterna utgör ett register som heter Finlands skogscentrals system för skoglig information.

Läs mer om dataskyddet på vår webbplats.

För att använda MinSkog.fi krävs stark autentisering via Suomi.fi-identifikation. Endast du själv ser dina uppgifter, om du inte ger tillstånd till en annan privatperson eller ett skogsproffs att se dem. Tillstånd till en privatperson kallas tillstånd att hantera ärenden och ges tillståndet till ett skogsproffs kallas det samtycke. Ett proffs kan också se och ladda ner dina uppgifter om du är kund hos företaget som proffset företräder.

Om ditt namn eller din adress är fel i MinSkog.fi, rätta uppgifterna hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. De uppdaterade uppgifterna syns i MinSkog.fi inom ett dygn.

Ditt telefonnummer och din e-postadress kan du uppdatera på sidan Egna inställningar i MinSkog.fi. Där kan du också ange en tillfällig adress. Egna inställningar finns uppe till höger i MinSkog.fi, i rullgardinsmenyn bredvid ditt namn.

Vi uppdaterar också kontaktuppgifterna från sidan Egna inställningar i vårt kundregister och använder dem om vi behöver kontakta dig.

Om du anger en särskild e-postadress för en viss ansökan eller anmälan, används den endast för just det ärendet. Den sparas inte i Egna inställningar eller i vårt kundregister.

Du kan välja om du vill få information från Skogscentralen om aktuella skogsfrågor och utbildningar. Du kan ändra dina inställningar via Egna inställningar uppe till höger i MinSkog.fi. Där väljer du också om du vill få meddelandena via e-post, sms eller vanlig post.

Du kan också ge Skogscentralen tillstånd att lämna ut din postadress och ditt telefonnummer till andra organisationer inom skogsbranschen för direktmarknadsföring som gäller skogsbruk. Det kan till exempel gälla marknadsföringssamtal. Även det här kan du ändra via Egna inställningar.

Information om min skog

Skogscentralen samlar in information om privatskogar genom fjärrkartering, till exempel med flygbilder.

Finland är indelat i områden från vilka data samlas in vart sjätte år. Mellan insamlingsåren hålls informationen uppdaterad exempelvis med uppgifter från skogsägare och skogsmaskiner.

Dessutom uppskattas trädens tillväxt årligen, så din skog växer i MinSkog.fi även om nya data ännu inte finns.

Läs mer om informationens kvalitet och om hur vi upprätthåller den: Upprätthållandet av informationen.

Om du upptäcker ett fel i uppgifterna om din fastighet eller figur i MinSkog.fi kan du skicka in en felanmälan. Länken Meddela ett fel finns längst ner på varje sida i MinSkog.fi.

Vi behandlar alla felanmälningar och bedömer vilka uppgifter som behöver korrigeras. Vanligtvis uppdaterar vi till exempel figurernas gränser eller uppgifter om utförda skogsvårdsarbeten. Vi gör däremot sällan ändringar i mer detaljerade beståndsdata (till exempel huvudträdslag eller stamantal).

En fastighet eller ett outbrutet område kan saknas i MinSkog.fi av följande skäl:

  • Skogscentralen saknar information om ägarbytet.
    Vi får uppgifter om fastighetsägare från Lantmäteriverket. Den nya ägarens uppgifter uppdateras vanligtvis i MinSkog.fi inom några vardagar från att lagfartsärendet har påbörjats hos Lantmäteriverket.
  • Du saknar användarrättighet.
    Du kan inte se en fastighet om du saknar användarrättighet till den. Rättigheten kan saknas till exempel om:
    - du äger fastigheten som en del av ett dödsbo eller aktiebolag,
    - du innehar nyttjanderätten till fastigheten,
    - du är intressebevakare för skogsägaren.

Användarrättigheten är fastighetsspecifik och måste vara giltig för varje enskild fastighet. Läs hur du ansöker om användarrättighet på sidan Så loggar du in som skogsägare.

Trädens ålder är svår att uppskatta utan att besöka skogen. Uppgifterna i MinSkog.fi har samlats in via fjärrkartering, till exempel från flygplan, och skogen har inte besökts på plats.

Trädens exakta ålder är ändå inte lika viktig i skogsvården som utvecklingsklass, höjd eller diameter. De här uppgifterna visas i MinSkog.fi.

Du kan se ansökta stöd (det tidigare kemera-stödet) för åren 2015–2023 och anmälningar om användning av skog på kartan i MinSkog.fi.

Så här hittar du informationen:

  1. Öppna Karta i MinSkog.fi.
  2. Öppna lager-menyn genom att klicka på Lager i övre vänstra hörnet.
  3. Välj:
    Skogsbrukets stöd – visar uppgifter om beviljade stöd.
    Användning av skog – visar anmälningar om användning av skog.
  4. För mer information, öppna menyn Verktyg, välj Visa information och klicka på det område du är intresserad av på kartan. Du ser då vad som har gjorts och vilket år.

Stöd som beviljats från och med 2024 (metka-stöd) visas ännu inte på kartan.

Fet kan finnas föråldrad information i MinSkog.fi. Till exempel kan ett avverkningsförslag fortfarande visas även om träden redan har fällts. Det betyder att uppgiften om avverkningen ännu inte har hunnit nå Skogscentralen och MinSkog.fi.

Vi uppdaterar uppgifterna i MinSkog.fi bland annat utifrån anmälningar om användning av skog. Information om avverkningar visas inom tre år efter att anmälan har lämnats in. Vi uppdaterar också informationen utifrån data från skogsmaskiner.

Om du planterat ny skog efter avverkning kan du meddela detta genom att fylla i en anmälan om anläggande av plantbestånd via sidan Kontakter i MinSkog.fi. Då ersätts uppgifterna om den avverkade skogen med den nya plantskogen.

Om andra arbeten har utförts i skogen men inte syns i uppgifterna, kan du skicka en felanmälan. Länken Meddela ett fel finns längst ner på varje sida i MinSkog.fi.

Du kan läsa mer om hur uppgifter uppdateras på webbsidan Uppdatering av informationen.

Du kan inte föra över information från en skogsbruksplan till MinSkog.fi.

Numreringen i MinSkog.fi bygger på Skogscentralens data och kan därför skilja sig från numreringen i skogsbruksplaner eller skogsföretagens tjänster.

Figurens placering på kartan är viktigare än dess nummer. Välj till exempel den figur som arbetet utförs på när du gör en ansökan om stöd. Vid behov kan du också rita figuren själv i MinSkog.fi.

Inloggning och tekniska problem

Du kan använda MinSkog.fi på dator, surfplatta och smarttelefon. Att fylla i stödansökningar och anmälningar fungerar bäst på en dator.

MinSkog.fi fungerar med de vanligaste operativsystemen (Windows, MacOS, Android, iOS). Vi rekommenderar att du använder den senaste eller någon av de två föregående versionerna av ditt operativsystem. Använd helst den senaste versionen av Chrome, Microsoft Edge, Safari eller Firefox som webbläsare.

Webbläsartillägg eller ditt antivirusprogram kan blockera de cookies (kakor) som MinSkog.fi behöver. Din webbläsare kan också hindra cookiebannern eller andra popup-fönster från att visas. Då fungerar inte MinSkog.fi korrekt.

Du kan lösa problemet genom att kontrollera webbläsarens inställningar och tillåta cookies. Logga därefter in på nytt. Vid behov kan du prova en annan webbläsare eller enhet.

Inloggningsproblem kan bero på flera olika orsaker. Kontrollera nedan vad som kan gälla för dig.

Du loggar in för första gången

I vissa fall behöver Skogscentralen mer information innan du kan logga in för första gången. Det gäller till exempel om:

  • du är delägare i ett dödsbo som äger skog, och ingen förtydligande lagfart har sökts,
  • du är verkställande direktör för ett aktiebolag som äger skog.

Läs mer detaljerade instruktioner för första inloggningen på sidan Så loggar du in som skogsägare.

Planerat användaravbrott eller tekniskt fel

MinSkog.fi har ibland planerade användaravbrott. Vi berättar alltid om de här i förväg på vår webbplats. På webbplatsen meddelar vi också om eventuella oväntade tekniska problem som hindrar flera användare från att logga in.

Om du tidigare har kunnat använda MinSkog.fi men nu inte kommer in, kan det röra sig om ett tillfälligt fel, till exempel i det identifieringssätt som du använder. Försök på nytt efter en stund.

Fel eller brister i lagfartsuppgifter

Inloggningen kan förhindras om det finns fel eller brister i lagfartsuppgifterna. Om du misstänker att det här är orsaken, kontakta Skogscentralens kundtjänst.

MinSkog.fi behöver nödvändiga cookies (kakor) för att fungera korrekt. Du kan inte förbjuda de här i MinSkog.fi. Du kan ändå radera cookies via webbläsarens inställningar, men då kanske MinSkog.fi inte fungerar som den ska.

Nödvändiga cookies samlar inte in information om användare.

Ansökningar och anmälningar

Du hittar de ansökningar och anmälningar som du har sparat som utkast på sidan Ärenden i MinSkog.fi. På samma sida hittar du även en lista över påbörjade ärenden.

Tyvärr går det inte ännu att ansöka om alla stöd från Skogscentralen via MinSkog.fi.

I MinSkog.fi kan du:

  • göra anmälan om användning av skog
  • ansöka om stöd för vård av plantbestånd och ungskog
  • ansöka om stöd för vitaliseringsgödsling
  • göra en anmälan om verkställande av vitaliseringsgödsling
  • ansöka om miljöstöd.

Börja fylla i en ny ansökan eller anmälan via sidan Ärenden i MinSkog.fi.

Om du vill ansöka om andra skogsstöd eller ersättning för hjortdjursskador, använd pdf-blanketterna som finns på vår webbplats. Med en pdf-blankett kan du ansöka om:

  • skogsvägsstöd
  • stöd för vård av torvmarksskog
  • naturvårdsstöd
  • hyggesbränningsstöd
  • ersättning för hjortdjursskador.

Tyvärr kan du inte se exakt vilket skede din ansökan är i via MinSkog.fi. Du kan däremot kontrollera de genomsnittliga handläggningstiderna på vår webbplats (på finska).

Vi handlägger ansökningarna i den ordning de kommer in. Bekanta dig med stödvillkoren innan du ansöker. Om ansökan är noggrant och korrekt ifylld behöver vi inte be om kompletterande uppgifter. Då går handläggningen också snabbare.

Tillstånd att hantera ärenden och samtycken

Du kan sköta ärenden för någon annan i MinSkog.fi om du har fått tillstånd att hantera ärenden av personen i fråga. Tillståndet ges med en blankett som skickas till Skogscentralen.

Med tillståndet kan du se den andra personens skogsuppgifter. Om du ska ansöka om stöd eller göra en anmälan om användning av skog för någon annan, behöver du dessutom en separat fullmakt.

Även med tillståndet att hantera ärenden har du inte tillgång till alla funktioner i MinSkog.fi på skogsägarens vägnar. Vissa funktioner, såsom att ge samtycke till proffs eller att spara mål för naturhänsynen, kan endast användas av skogsägaren själv.

MinSkog.fi använder inte Suomi.fi-fullmakter. Även om du har en fullmakt via Suomi.fi-tjänsten för att hantera skogsuppgifter, kan du inte använda den i MinSkog.fi. Att sköta ärenden för någon annan i MinSkog.fi kräver separat tillstånd, och vid behov också en särskild fullmakt för stödansökningar.

Om du är intressebevakare, skicka en kopia av förordnandet till Skogscentralens kundtjänst via säker e-post. Läs mer på sidan Så loggar du in som skogsägare.

Ett proffs kan sköta ärenden i MinSkog.fi för din räkning om du ger ditt samtycke till det. Du kan ge samtycke till det företag du väljer i MinSkog.fi. Därefter kan företagets representanter se och ladda ner dina uppgifter i MinSkog.fi, och använda dem till exempel i planering av skogsarbeten.

Om du redan är kund hos ett skogsföretag, kan företaget ha användarrätt till dina uppgifter baserat på kundrelationen.

Om du vill att en yrkesperson ska ansöka om stöd eller göra en anmälan om användning av skog i ditt namn måste du dessutom ge en separat fullmakt.

I MinSkog.fi kan du kontrollera:

  • vilka företag du har gett samtycke till
  • vilka företag som har användarrätt baserat på kundrelation.

Du kan när som helst ta bort ett samtycke i MinSkog.fi. Om du vill ta bort en användarrätt som baserar sig på kundrelation, kontakta företaget direkt.

Kontakt med proffs

Via sökfunktionen i MinSkog.fi hittar du de skogsproffs och företag som har registrerat sig i tjänsten. Skogsproffs och företag som erbjuder skogstjänster i Finland kan registrera sig i MinSkog.fi. Varje företag ansvarar själv för vilken information de visar i tjänsten samt vilka tjänster de erbjuder och på vilka områden.

Du kommer till sökfunktionen via sidan Kontakter i MinSkog.fi. Du kan söka företag enligt namn, tjänster de erbjuder och enligt kommun eller landskap.

I MinSkog.fi kan du skicka begäran om kontakt till de skogsproffs och företag som använder tjänsten. En kontaktbegäran är det första steget mot ett eventuellt samarbete – den förpliktar dig inte till någonting.

Så skickar du kontaktbegäran

Du skickar begäran om kontakt via sidan Kontakter. Dina skickade begäranden hittar du under Alla begäranden om kontakt på samma sida.

Du väljer själv om du vill bli kontaktad via e-post eller telefon. Fortsatt kontakt mellan dig och företaget sker utanför MinSkog.fi.

Företaget ser uppgifterna om din skog för de figurer du väljer att inkludera i kontaktbegäran. Om du vill att företaget ska se uppgifter för hela fastigheten, kan du ge ditt samtycke till det i kontaktformuläret. Med ditt samtycke kan företaget se dina skogsuppgifter och ladda ner dem till sitt eget system.

Din kontaktförfrågan är synlig för mottagaren i en månad. Du kan förlänga giltighetstiden senare under Alla begäranden om kontakt.

Anvisningar och respons

MinSkog.fi har ingen separat användarmanual. Tjänsten vägleder användaren och hjälper till att ta tillvara informationen.

Klicka på de gröna frågetecknen i MinSkog.fi för tips och mer information. Frågetecken finns till exempel i ansökningsblanketterna för skogsbrukets stöd och i anmälan om användning av skog.

På sidan Bra att veta i MinSkog.fi finns mer detaljerade instruktioner för de frågorna på blanketterna som tjänstens användare oftast frågar om. Du hittar sidan via rubriken Bra att veta i övre menyn på MinSkog.fi, samt via vissa av innehållen bakom frågetecknen.

Ta gärna också del av presentationsmaterialet om MinSkog.fi och instruktionsvideorna i Youtube (på finska).

Om du inte hittar svar på din fråga i tjänsten, i instruktionerna eller i materialet, kan du kontakta vår kundtjänst. Våra kundrådgivare hjälper dig per e-post på adressen kundtjanstatskogscentralen.fi (kundtjanst[at]skogscentralen[dot]fi) eller per telefon på nummer 029 432 407.

Du kan skicka respons om MinSkog.fi till Skogscentralen via responsformuläret, som det finns en länk till längst ner på varje sida i MinSkog.fi.

Du kan också lämna respons när du skickar in en ansökan om skogsbrukets stöd eller en anmälan om användning av skog, samt när du loggar ut ur tjänsten. Du kan endast svara på enkäterna om du har godkänt funktionella cookies. Längst ner på varje sida i MinSkog.fi finns en länk till Cookie-inställningarna, där du kan ändra dina inställningar.

Om du inte hittar svar på din fråga kan du ta kontakt med vår kundtjänst. Våra kundrådgivare hjälper dig per e-post på adressen kundtjanstatskogscentralen.fi (kundtjanst[at]skogscentralen[dot]fi) och per telefon på nummer 029 432 407.