Gå direkt till innehållet

Preciserande uppgifter om villkoren och praxisen för naturvårdsstöd

På den här sidan hittar du preciserande information om naturvårdsstöd samt hur man ansöker om och tar emot stöd.

Du hittar allmän information om naturvårdsstöd på webbplatsen: Information om naturvårdsstöd.

Upprättande av genomförandeplanen och dess innehåll

En genomförandeplan ska alltid bifogas till stödansökan. Genomförandeplanen ska innehålla

  • En beskrivning av livsmiljöer och fördelar som är viktiga med tanke på områdets mångfald och som man strävar efter med åtgärderna
  • Åtgärder enligt arbetsslag
  • Om vattenvårdsåtgärder dessutom
    • En beskrivning av hur åtgärden gagnar vattenvården och vattennaturen
    • Uppgifter om vattenvårdskonstruktionernas placering, dimensionering och genomförandesätt samt om de uppgifter som använts vid dimensioneringen av vattenvårdskonstruktionerna, inklusive vattenmängden som passerar genom vattenvårdskonstruktionen samt arealen och avgränsningen av avrinningsområdet ovanför vattenvårdskonstruktionen
    • En bedömning av effektiviteten hos de åtgärder som presenteras i planen med beaktande av områdets terrängformer och jordmån

Man får inte naturvårdsstöd enbart för utarbetandet av planen. Stöd ska alltid sökas på en gång för planering och genomförande eller endast för genomförande, om planen har gjorts upp med någon annan finansiering.

Naturvårdsstöd kan inte beviljas om arbetena har inletts innan Skogscentralen har fattat stödbeslutet.

Exempel 

  • Avverkning i samband med restaurering av en myr får inte inledas innan Skogscentralen har fattat stödbeslutet.
  • Man får inte avlägsna trädbestånd från våtmarksområden innan skogscentralen har fattat stödbeslutet.

Vård- och underhållsskyldigheten för det tidigare beviljade Kemera-stödet kan påverka beviljandet av metka-stöd. Till exempel kan man inte få metka-stöd för iståndsättning av tidigare genomförda vattenvårdskonstruktioner om vård- och underhållsskyldigheten för objektet är i kraft.

Närmare uppgifter om de allmänna förutsättningarna för naturvårdsstöd

Bestämmelser om stödberättigande finns i lagen om ett temporärt incitamentssystem för skogsbruket (71/2023) och i de förordningar som hänför sig till lagen.

Skogslagen och naturvårdsstöd

Skogslagen tillämpas på de objekt som stöds.

  • Skogslagen tillämpas på områden som räknas som skogsmark, tvinmark eller impediment, med undantag av bland annat de som nämns nedan.
  • Skogslagen tillämpas på områden som omfattas av generalplaner med rättsverkningar endast på områden som anvisats för jord- och skogsbruk eller rekreation.
  • Stöd för naturvård kan inte beviljas för skyddsområden eller naturskyddsområden i landskapsplanen.
  • Naturvårdsstöd kan i allmänhet inte beviljas för naturvårdsarbeten som utförs i privata naturskyddsområden.
  • Planerna kan kontrolleras till exempel på kommunernas webbplatser.

Stödberättigande arbeten och genomförandesätt

  • Naturvårdsstöd kan inte beviljas för naturvårdsarbeten som utförs av markägaren själv.
  • För samma arbete får inte beviljas annat offentligt stöd.
  • Under de fem senaste åren före ansökan bör man inte ha fått stöd enligt naturvårdslagen för det område som ansökan gäller.
    • Stöd enligt naturvårdslagen kan till exempel vara stöd för restaurering, iståndsättning och skötsel av trädbevuxna livsmiljöer samt stöd för restaurering och skötsel av vårdbiotoper.
  • Naturvårdsarbetena bör vara ändamålsenliga och de ska utföras i enlighet med god yrkespraxis inom skogsbranschen. Arbetena ska planeras och genomföras i enlighet med skogsvårdsrekommendationerna och anvisningarna för naturvård. Till exempel ska dimensioneringen av vattenvårdskonstruktionerna genomföras i enlighet med dimensioneringsanvisningarna i rekommendationerna för skogsvård.
  • Stöd kan inte beviljas enbart för att förbättra viltets livsmiljöer eller utveckla skogarnas landskaps-, kultur- och rekreationsvärden eller för annat främjande av mångbruk.

Vård- och underhållsskyldighet

De objekt som finansieras med naturvårdsstöd omfattas av 10 års vård- och underhållsskyldighet som börjar när stödet betalas ut. Vård- och underhållsskyldigheten riktar sig till markägaren. Om markägaren byts ut övergår vård- och underhållsskyldigheten till den nya markägaren. 

Enligt vård- och underhållsskyldigheten:

  • Får området inte tas i annat bruk, till exempel röjas till åker.
  • Får man inte utföra förnyelseavverkning på området eller avverkning som inte är ändamålsenlig med tanke på skogsbruket. Förnyelseavverkning kan göras på grund av naturskador.
  • Vård- och underhållsskyldigheten begränsar inte avverkning i vattenskyddsarbetets avrinningsområde, utan endast avverkning i genomförda vattenvårdsslösningar, till exempel ytavrinningsfält.
  • Anordningar och konstruktioner som byggts på det vårdade området ska hållas i ett skick som motsvarar deras ändamål.

Skogscentralen kan upphäva vård- och underhållsskyldigheten, om 

  • Resultatet av naturvårdsarbetet går förlorat till följd av en naturskada eller av någon annan orsak som inte beror på markägaren och det inte är ändamålsenligt att upprepa åtgärden.
  • Området planläggs för annan användning eller omfattas av användningsbegränsningar eller åtgärdsförbud.

Hur inkomster från naturvårdsarbeten påverkar stödet

Inkomster från skogsbruket i samband med naturvårdsarbete som finansieras med naturvårdsstöd minskar stödbeloppet. 

Sådana inkomster från skogsbruket kan vara till exempel inkomster från virkesförsäljning och försäljning av ved. Värdet på virke som tas i eget bruk bestäms enligt skattemyndighetens anvisning. Värdet för ved som tas i eget bruk dras inte av från stödbeloppet.

Avverkningar som görs innan naturvårdsarbetet inleds beaktas inte i stödbeloppet, om avverkningen har avslutats innan finansieringsansökan lämnades in till Skogscentralen. Avverkningen anses vara avslutad när avverkningsområdets lagerplats har tömts och avverkningsmaskinerna har flyttats bort från avverkningsytan.

Avverkning som utförs innan naturvårdsarbetet inleds får inte medföra skyldighet att förnya skogen.

Beskattning av naturvårdsstöd

Naturvårdsstöd är skattepliktig inkomst för mottagaren. I beskattningen är stödmottagaren den aktör till vilken stödet betalas.

  • Om stödet för naturvård betalas till markägaren, antecknar markägaren det erhållna stödet i skattedeklarationen för skogsbruk som inkomst och den faktura som den som genomföraren skickat som utgift utan mervärdesskatt. Inkomsten och utgiften är lika stora, så stödet för naturvård ger ingen beskattningsbar inkomst. Den momsskyldiga markägaren uppger arbetets mervärdesskatteandel i momsdeklarationen.
  • Om naturvårdsstödet betalas till den som utför arbetet, antecknar markägaren inte naturvårdsstödet i skattedeklarationen för skogsbruk.

Mervärdesskatt

  • Med naturvårdsstödet kan man ersätta arbetenas mervärdesskatteandel när markägaren inte är momsskyldig.
  • Den momsskyldiga markägaren får av den som genomför arbetet en faktura som visar arbetets mervärdesskattebelopp för beskattningen av naturvårdsstöd. Markägaren deklarerar den betalda mervärdesskatten i momsdeklarationen.

Konkurrensutsättning av naturvårdsarbeten

Markägaren kan beställa planeringen av ett naturvårdsprojekt av en tjänsteleverantör som är förtrogen med planering av naturvårdsarbeten. Enligt stödvillkoren behöver planeringen av naturvårdsarbeten inte konkurrensutsättas.

Genomförandet av naturvårdsarbetet ska konkurrensutsättas för att säkerställa en skälig kostnadsnivå. Ett tillräckligt antal anbud ska begäras för genomförandet av naturvårdsarbetet. Tre anbudsförfrågningar betraktas i allmänhet som ett tillräckligt antal. Anbudsförfrågan kan formuleras fritt. I anbudsförfrågan ska de åtgärder som ska vidtas specificeras. Anbudsförfrågan ska på begäran läggas fram för Skogscentralen.

Arbetsledningen för genomförandet av naturvårdsarbetet behöver inte konkurrensutsättas om arbetsledaren är den som utarbetar genomförandeplanen, dvs. den som planerar arbetet. Arbetsledaren konkurrensutsätts i samband med genomförandet, om den som planerar arbetet inte ansvarar för arbetsledningen.

Markägaren kommer överens om planeringen och genomförandet av naturvårdsarbetena samt om ansvaret i anslutning till arbetet med den som planerar och genomför naturvårdsprojektet.