Tältä sivulta löydät tarkentavaa tietoa luonnonhoidon tuesta sekä tuen hakemisesta ja vastaanottamisesta.
Yleistä tietoa luonnonhoidon tuesta saat verkkosivulta: Tietoa luonnonhoidon tuesta
Toteuttamissuunnitelman sisältö ja laatiminen
Tukihakemuksen liitteenä pitää aina olla toteuttamissuunnitelma. Toteuttamissuunnitelman pitää sisältää:
- Kuvaus alueen monimuotoisuuden kannalta tärkeistä elinympäristöistä ja monimuotoisuushyödyistä, joita toimenpiteillä tavoitellaan
- Tehtävät toimenpiteet työlajeittain
- Vesiensuojelutoimenpiteistä lisäksi
- Kuvaus siitä, miten toimenpide hyödyttää vesien ja vesiluonnon hoitoa
- Tiedot toteutettavien vesiensuojelurakenteiden sijainnista, mitoituksesta ja toteutustavasta sekä vesiensuojelurakenteiden mitoituksessa käytetyistä tiedoista mukaan lukien vesiensuojelurakenteen kautta kulkeva vesimäärä ja vesiensuojelurakenteen yläpuolisen valuma-alueen pinta-ala ja rajaus
- Arvio suunnitelmassa esitettyjen toimenpiteiden tehokkuudesta huomioiden alueen maastonmuodot ja maalajit
Pelkän suunnitelman laatimiseen ei saa luonnonhoidon tukea. Tukea pitää aina hakea yhdellä kertaa suunnitteluun ja toteutukseen tai vain toteutukseen, jos suunnitelma on tehty jollain muulla rahoituksella.
Luonnonhoidon tukea ei voida myöntää, jos työt on aloitettu ennen kuin Metsäkeskus on tehnyt tukipäätöksen.
Esimerkkejä
- Suon ennallistamiseen liittyvää hakkuuta ei saa aloittaa ennen kuin Metsäkeskus on tehnyt tukipäätöksen.
- Kosteikon alueelta ei saa poistaa puustoa ennen kuin Metsäkeskus on tehnyt tukipäätöksen.
Aiemmin myönnetyn kemera-tuen hoito- ja kunnossapitovelvollisuus voi vaikuttaa metka-tuen myöntämiseen. Esimerkiksi aiemmin toteutettujen vesiensuojelurakenteiden kunnostamiseen ei voi saada metka-tukea, jos kohteen hoito- ja kunnossapitovelvollisuus on voimassa.
Tarkemmat tiedot luonnonhoidon tuen yleisiä edellytyksiä
Tukikelpoisuudesta säädetään laissa metsätalouden määräaikaisesta kannustejärjestelmästä (71/2023) ja lakiin liittyvissä asetuksissa.
Metsälaki ja luonnonhoidon tuki
Tuettavalla kohteella sovelletaan metsälakia.
- Metsälakia sovelletaan alueilla, jotka luetaan metsä-, kitu- tai joutomaaksi pois lukien mm. alla mainitut kohdat.
- Metsälakia sovelletaan oikeusvaikutteisten yleiskaavojen alueella vain maa- ja metsätalouteen tai virkistykseen osoitetuilla alueilla.
- Luonnonhoidon tukea ei voida myöntää maakuntakaavan S- tai SL-alueille.
- Luonnonhoidon tukea ei voida yleensä myöntää yksityisellä luonnonsuojelualueella tehtäviin luonnonhoitotöihin.
Kaavat voi tarkistaa esimerkiksi kuntien verkkosivuilta.
Tukikelpoiset työt ja toteutustavat
- Maanomistajan omana työnä toteuttamiin luonnonhoitotöihin ei voida myöntää luonnonhoidon tukea.
- Samaan työhön ei saa saada muuta julkista tukea.
- Hakemusta edeltävien viiden viimeisen vuoden aikana ei ole saatu luonnonsuojelulain mukaista tukea hakemuksen kohteena olevalle alueelle.
- Luonnonsuojelulain mukaista tukea voivat olla esimerkiksi tuki puustoisten elinympäristöjen ennallistamiseen, kunnostukseen ja hoitoon sekä tuki perinnebiotooppien kunnostukseen ja hoitoon.
- Luonnonhoitotöiden on oltava tarkoituksenmukaisia ja työt on tehtävä metsäalan hyvän ammattikäytännön mukaisesti. Töiden suunnittelu ja toteutus pitää tehdä metsänhoidon suositusten ja luonnonhoidon ohjeiden mukaisesti. Esimerkiksi vesiensuojelurakenteiden mitoitus pitää toteuttaa metsänhoidon suositusten mitoitusohjeiden mukaisesti.
- Tukea ei voida myöntää pelkästään riistan elinympäristöjen parantamiseen tai metsien maisema-, kulttuuri- ja virkistysarvojen kehittämiseen tai muuhun monikäytön edistämiseen.
Hoito- ja kunnossapitovelvollisuus
Luonnonhoidon tuella rahoitettuja kohteita koskee tuen loppuun maksamisesta alkava 10 vuoden hoito- ja kunnossapitovelvollisuus. Hoito- ja kunnossapitovelvollisuus kohdistuu maanomistajaan. Jos maanomistaja vaihtuu, hoito- ja kunnossapitovelvollisuus siirtyy uudelle maanomistajalle.
Hoito- ja kunnossapitovelvollisuuden mukaan:
- Aluetta ei saa ottaa muuhun käyttöön eli esim. raivata pelloksi.
- Alueella ei saa tehdä uudistushakkuita eikä sellaisia hakkuita, jotka eivät ole metsänkasvatuksen kannalta tarkoituksenmukaisia. Uudistushakkuun voi tehdä luonnontuhon takia.
- Hoito- ja kunnossapitovelvollisuus ei rajoita vesiensuojelutöiden valuma-alueella tehtäviä hakkuita, vaan ainoastaan toteutettujen vesiensuojeluratkaisujen, esimerkiksi pintavalutuskentän, alueella tehtäviä hakkuita.
- Hoidetulle alueelle tehdyt laitteet ja rakenteet täytyy pitää tarkoitustaan vastaavassa kunnossa.
Metsäkeskus voi lakkauttaa hoito- ja kunnossapitovelvollisuuden, jos
- luonnonhoitotyön tulos menetetään luonnontuhon tai muun maanomistajasta riippumattoman syyn seurauksena eikä toimenpiteen uusiminen ole tarkoituksenmukaista.
- alue kaavoitetaan muuhun käyttöön tai siihen kohdistetaan käyttörajoituksia tai toimenpidekieltoja.
Luonnonhoitotyöstä syntyvien tulojen vaikutus tukeen
Luonnonhoidon tuella rahoitettavan luonnonhoitotyön yhteydessä syntyvät metsätalouden tulot vähentävät myönnettävän tuen määrää.
Tällaisia metsätalouden tuloja voivat olla esimerkiksi puun myyntitulot ja polttopuun myyntitulot. Omaan käyttöön otettavan puutavaran arvo määritetään verottajan ohjeen mukaisesti. Omaan käyttöön otettavan polttopuun arvoa ei vähennetä myönnettävästä tuesta.
Ennen luonnonhoitotyön aloittamista tehtäviä hakkuita ei huomioida tuen määrässä, jos hakkuu on päättynyt ennen rahoitushakemuksen jättämistä Metsäkeskukselle. Hakkuu katsotaan päättyneeksi, kun hakkuualueen varastopaikka on tyhjennetty ja hakkuukoneet on siirretty pois hakkuualueelta.
Ennen luonnonhoitotyön aloittamista tehtävästä hakkuusta ei saa aiheutua metsän uudistamisvelvoitetta.
Luonnonhoidon tuen verotus
Luonnonhoidon tuki on saajalleen veronalaista tuloa. Verotuksessa tuen saaja on taho, jolle tuki maksetaan.
- Jos luonnonhoidon tuki maksetaan maanomistajalle, maanomistaja merkitsee metsäveroilmoitukseen saadun tuen tuloksi ja työn toteuttajan lähettämän laskun arvonlisäverottoman hinnan kuluksi. Tulo ja kulu ovat yhtä suuret, joten luonnonhoidon tuesta ei jää verotettavaa tuloa. Arvonlisäverovelvollinen maanomistaja ilmoittaa työn arvonlisäveron osuuden arvonlisäveroilmoituksella.
- Jos luonnonhoidon tuki maksetaan työn toteuttajalle, maanomistaja ei merkitse luonnonhoidon tukea metsäveroilmoitukselle.
Arvonlisävero:
- Luonnonhoidon tuella voidaan korvata töiden arvonlisäveron osuus silloin, kun maanomistaja ei ole arvonlisäverovelvollinen.
- Arvonlisäverovelvollinen maanomistaja saa työn toteuttajalta laskun, jossa näkyy työn arvonlisäveron määrä Luonnonhoidon tuen verotus. Maanomistaja ilmoittaa maksetun arvonlisäveron arvonlisäveroilmoituksella.
Luonnonhoitotyön kilpailuttaminen
Maanomistaja voi tilata luonnonhoitotöiden suunnittelun luonnonhoitotöiden suunnitteluun perehtyneeltä palveluntarjoajalta. Tukiehtojen mukaan luonnonhoitotöiden suunnittelua ei tarvitse kilpailuttaa.
Luonnonhoitotyön toteutus pitää kilpailuttaa kohtuullisen kustannustason varmistamiseksi. Luonnonhoitotyön toteutuksesta on pyydettävä riittävä määrä tarjouksia. Riittävänä määränä pidetään yleensä kolmea tarjouspyyntöä. Kilpailutuksen tarjouspyyntö voi olla vapaamuotoinen. Tarjouspyynnössä pitää eritellä tehtävät toimenpiteet. Tarjouspyyntö pitää pyydettäessä esittää Metsäkeskukselle.
Luonnonhoitotyön toteutuksen työnjohtoa ei tarvitse kilpailuttaa, jos työnjohtajana on toteuttamissuunnitelman laatija eli työn suunnittelija. Toteutuksen työnjohtaja kilpailutetaan toteutustöiden yhteydessä, jos työn suunnittelija ei vastaa työnjohdosta.
Maanomistaja sopii luonnonhoitotöiden suunnittelusta ja toteutuksesta sekä töihin liittyvistä vastuista luonnonhoitotöiden suunnittelijan ja toteuttajan kanssa.