Finlands skogscentral har kommit överens med Trafikledsverket om ett myndighetssamarbete som förbättrar säkerheten vid avverkning på järnvägens skyddsområden. Från och med 3.6.2024 skickar Skogscentralen en anmälan till markägaren, innehavaren av avverkningsrätten samt Trafikledsverkets regionala markanvändningsdisponent när den planerade förnyelseavverkningen sträcker sig till järnvägens skyddsområde.
Järnvägens skyddsområde sträcker sig ofta till privata ägares ekonomiskog.
Vid avverkning och skogsvårdsåtgärder i järnvägens skyddsområde måste man sörja noggrant för säkerheten. Skogsmaskiner får inte gå nära järnvägsskenor eller träffa kontakttrådarna på elbanan där det finns högspänning och risk för elektriska stötar. Järnvägens skyddsområde sträcker sig 30 meter från järnvägen och ofta till privata ägares ekonomiskog.
Skogscentralen och Trafikledsverket har kommit överens om ett samarbete som förbättrar säkerheten vid avverkning i järnvägarnas skyddsområden. Skogscentralen börjar skicka anmälningar till markägaren, innehavaren av avverkningsrätten samt Trafikledsverkets regionala markanvändningsdisponent när anmälan om användning av skog vid förnyelseavverkning sträcker sig till järnvägens skyddsområde. Med anmälan följer anvisningar för säkert arbete i närheten av tågbanan.
– Informationen om arbetssäkerhetsfrågor förmedlas nu bättre än tidigare till skogsägare och yrkesutbildade personer inom skogsbranschen, säger Mikko Korhonen, finansierings- och revisionschef vid Finlands skogscentral.
Det lönar sig att avlägsna riskträd som är nära banan
Trafikledsverket önskar att skogsägare och virkesköpare kontaktar den regionala markanvändningsdisponenten när förnyelseavverkningen sträcker sig till järnvägens skyddsområde. Markanvändningsdisponenten kan också hjälpa till att fälla höga träd som ligger i närheten av banan. På så sätt kan man förebygga att riskträd till exempel under en storm faller på järnvägsbanan eller ovanpå kontakttrådarna.
– Ibland kan det behövas tillstånd för banarbete eller spänningsavbrott vid avverkningar. Vid behov ordnar Trafikledsverket på egen bekostnad yrkesutbildade personer på avverkningsplatsen som säkerställer att arbetet förlöper säkert. Markägaren får inga extra kostnader för dessa skyddsåtgärder, berättar Lauri Huttunen, fastighetsexpert vid Trafikledsverkets fastighetsenhet.
Tapio Oy har utarbetat anvisningen för vården av järnvägarnas kantskogar. Anvisningarna ingår i anmälningarna som skickas till skogsägare och yrkesutbildade personer inom skogsbranschen. Enligt Tapios skogsexpert Airi Matila utförs årligen nästan 3 000 odlings- och förnyelseavverkning delvis i ekonomiskogar i järnvägens skyddsområden.
– Vård av plantbestånd, beståndsvårdande avverkning och förnyelseavverkning i rätt tid hjälper till att hålla trädbeståndet friskt och livskraftigt. Med välplanerad avverkning kan man göra tågtrafiken smidigare när träd inte faller på banan, säger Matila.