Finlands skogscentral intervjuade under hösten företagare som genomfört grundliga förbättringar av enskilda vägar samt planerare av vägentreprenader. Enligt företagarna är samhällets stöd kritiskt viktiga för att reparationsskulden för enskilda vägar ska kunna minskas under de kommande åren.
Yrkespersoner inom vägbranschen är oroade över skicket på de enskilda vägarna och över att stödet för grundliga förbättringar minskar. Bild: Timo Pisto
Reparationsskulden för enskilda vägar uppgår för närvarande till cirka 1,3 miljarder euro. De enskilda vägarnas betydelse som upprätthållare av försörjningsberedskapen är viktig. Dessutom har enskilda vägar en betydande roll som passage för permanent bosättning och sektorsövergripande företagsverksamhet.
Finlands skogscentral intervjuade i höst företagare inom vägbranschen och de som planerar grundliga förbättringar av vägar. I intervjuerna deltog 11 yrkespersoner inom vägbranschen från olika delar av Finland. Genom intervjuerna kartlades synpunkter på nuläget och framtiden i fråga om grundliga förbättringar av enskilda vägar.
Kostnaderna stiger, stöden minskar
Enligt yrkespersoner inom vägbranschen finns det efterfrågan på grundliga förbättringar av enskilda vägar, men samhällets stöd är kritiskt viktiga för genomförandet av dyra vägentreprenader. En grundlig förbättring av en väg kostar för närvarande cirka 25 000–30 000 euro per kilometer. Kostnaderna har stigit med cirka 30 procent på 2020-talet. Kostnaderna har blivit högre bland annat på grund av inflationen och de skärpta kvalitetskraven.
För grundlig förbättring av enskilda vägar kan man ansöka om skogsvägsstöd från Skogscentralen eller bidrag för enskilda vägar från NTM-centralen. Skogsvägsstödet som Skogscentralen beviljar minskar vid årsskiftet. Nu har stödet utgjort 70 procent av kostnaderna för en grundlig förbättring och nästa år sjunker det till 50 procent.
De företagare och yrkespersoner inom vägbranschen som Skogscentralen intervjuat förutspår att sänkningen av stödnivån kommer att leda till lugnare tider inom branschen. Enligt dem har också de ständiga förändringarna i stödprocenten skapat en stor vågrörelse och osäkerhet på marknaden. En del av de intervjuade företagarna hade övervägt att avsluta sin verksamhet eller ta en paus på grund av de knappa stöden.
Enligt de intervjuade yrkespersonerna inom vägbranschen skulle det behövas finansiering på cirka 25–30 miljoner euro per år för grundliga förbättringar av enskilda vägar för att marknaden inom branschen ska förbli livskraftig och reparationsskulden för enskilda vägar inte ska öka. De önskade också en finansieringsmodell för väglagen och mindre byråkrati när man ansöker om stöd.
Lätta grundliga förbättringar ökar
De yrkespersoner inom vägbranschen som Skogscentralen intervjuat berättade att det för närvarande råder brist på personer som planerar grundliga förbättringar av enskilda vägar och på utförare av stomarbeten.
– De förutspår att lätta grundliga förbättringar kommer att öka under de kommande åren när man får mindre stöd än tidigare. Således förbättras inte nätet av enskilda vägar i sin helhet, säger Mika Nousiainen, ledande expert på skogsvägar vid Skogscentralen.
Enligt yrkespersoner inom vägbranschen fungerar samarbetet med finansiärer och myndigheter i huvudsak bra, men det behövs enhetlighet i tolkningen och behandlingen av finansieringsvillkoren.
Mer information om enskilda vägar finns på Skogscentralens webbplats.