Har du fått skyddad e-post av Skogscentralen? Känner du dig osäker på om du vågar öppna meddelandet och på hur man gör? När nätbedrägerier blir allt vanligare är försiktighet förståeligt. Skogscentralen använder skyddad e-post just av säkerhetsskäl.
Metsäkeskus käyttää suojattua sähköpostia tietoturvasyistä.
Skogscentralen skickar alla meddelanden som innehåller personuppgifter eller annan sekretessbelagd information med skyddad e-post till sina kunder. Till exempel beslut om stöd för det nya incitamentssystemet för skogsbruket samt meddelanden från systemet för behandling av stödansökningar skickas till skogsägarna som skyddad e-post på ett datasäkert sätt.
– Du kan få skyddad e-post om du har uträttat ärenden hos Skogscentralen, till exempel ansökt om metka-stöd. Antalet skyddade e-postmeddelanden har ökat jämfört med tidigare och vissa av våra kunder har varit osäkra på om de vågar öppna meddelandena. Skyddad e-post är ett sätt att säkerställa att endast den mottagare som avses i meddelandet kan öppna det konfidentiella meddelandet, berättar kundservicechef Mari Pousi vid Finlands skogscentral.
Så här öppnar du skyddad e-post
Ett skyddat e-postmeddelande från Skogscentralen kommer från en adress vars slutdel är @metsakeskus.fi. I början av rubriken för ett skyddat meddelande kan det finnas en punkt och bokstaven s (.s).
I ett skyddat e-postmeddelande finns knappen Läs meddelande. Genom att klicka på knappen kan du välja det sätt på vilket du vill öppna meddelandet. Meddelandet kan öppnas antingen med en engångskod eller till exempel med det egna Google-kontot.
– Vi rekommenderar att du öppnar meddelandet på datorn i stället för på telefonen. På vår webbplats finns anvisningar om hur man öppnar skyddad e-post och information om hur ett skyddat meddelande ser ut. Det lönar sig att först öva på att öppna meddelandet tillsammans med anvisningen.
Bekanta dig med anvisningen om öppnande av skyddad e-post på Skogscentralens webbplats.
Skogscentralen förespråkar elektronisk kommunikation
Skogscentralens kunder kan välja om de vill få myndighetsbeslut och myndighetsmeddelanden från Skogscentralen elektroniskt. Valet kan göras i samband med att en ansökan eller anmälan fylls i.
Elektronisk kommunikation är klart snabbare och förmånligare än papperspost. Till exempel stödbeslut delges elektroniskt genast, medan det tar flera dagar att få beslutet per post.
Om du är tveksam till att öppna ett skyddat e-post eller om det inte går att öppna det kan du be Skogscentralens kundstöd om råd.
– Skogscentralen ber aldrig om bankkoder, kreditkortsuppgifter, pengar eller din personbeteckning via e-post, sms eller länken i meddelandet, påminner Pousi.