Hackathonissa syntyi ideoita metsänomistajien digipalveluiksi

Forest Designer VR -joukkue voitti hackathonin metsähaasteen ja sai 5 000 euron rahapalkinnon. Kuvassa myös kilpailun tuomaristoa. (Kuva: Veeti Haapsamo)
Miksei metsänhoito voisi olla yhtä helppoa kuin tietokonepelin pelaaminen? Tähän ajatukseen tarttui huhtikuussa Ultrahackin hackathonin metsähaasteen voittanut Forest Designer VR –tiimi. Ohjelmoijaryhmä kehitti haastekilpailussa pelin, jossa metsänomistaja voi kulkea omassa metsässään ja vertailla erilaisia hoito- ja hakkuuvaihtoehtoja. Metsäkeskus osallistui hackathoniin metsähaasteen pääsponsorin Sitran kutsumana.

Ohjelmoijat ideoivat kilpaa uusia digitaalisia ratkaisuja metsänomistajille huhtikuussa Ultrahack Sprint I-tapahtumassa Helsingissä. Kilpailun metsähaasteeseen osallistui kahdeksan kansainvälistä joukkuetta, joista tuomaristo valitsi parhaaksi Forest Designer VR -tiimin.

Voittajajoukkue ideoi virtuaalitodellisuuspeliä, jonka pelikenttä muodostuu oikeasta metsätiedosta. Pelaaja voi kulkea omassa metsässään ja katsoa, miltä eri hakkuut tai metsänhoitotyöt siellä näyttäisivät. Tuomareiden mukaan peli sopisi mainiosti myös opetuskäyttöön.

Toiseksi tullut joukkue Perfekt Forest kehitti prototyypin mobiilisovelluksesta, joka helpottaisi joukkosijoittamista metsätilaan. Sovelluksen avulla yhä useampi innostunut voisi päästä metsänomistajaksi suhteellisen pienellä rahalla. Kolmanneksi sijoittunut joukkue Silva ideoi viikonlopun aikana sovelluksen, jolla voidaan vertailla kolmea eri metsänhoitotapaa ja niiden tuottoa pitkällä aikavälillä.

Viikonloppu aikaa ideointiin

Hackathonin metsähaasteessa tiimien käyttöön annettiin Metsäkeskuksen hila-aineistoa ja dataa, jossa näkyy eri alueiden puiden pituus, paksuus ja lajikohtainen tilavuus. Ohjelmoijien tehtävänä oli ideoida tapahtumaviikonlopun aikana aineistosta helppokäyttöisiä palveluita tai tuotteita metsänomistajille.

Joukkueiden tukena oli koko viikonlopun ajan mentoreita, jotka auttoivat kilpailutöiden kanssa. Tiimit työskentelivät tiiviisti koko viikonlopun ajan aina sunnuntai-iltapäivään saakka. Tuomaristo valitsi lopulta parhaat työt joukkueiden myyntipuheiden perusteella.

- Yleisesti metsäaihetta pidettiin vaikeana verrattuna muihin hackathonin aiheisiin. Työnhakuun tai tapahtumien järjestämiseen löytyy ehkä helpommin yhtymäkohtia omasta elämästä, jos varsinaista metsäalan tietämystä ei itsellä satu olemaan, kertoo kilpailun tuomaristossa ollut Anu Kosunen Suomen metsäkeskuksesta.

Ultrahackin hackathonissa ohjelmoijat ratkoivat useita erilaisia haasteita. Metsäaiheisen ”Hacking Value from Forests”-haasteen järjestivät Sitran kanssa Metsäkeskus, MHG Systems ja DataBio-projekti.

Lue myös Sitran artikkeli hackathonista: Minulla on metsää, mitä ihmettä sillä pitäisi tehdä?