Gå direkt till innehållet

Utlämnande av uppgifter från Skogscentralen med stöd av kundrelation

Service

Skogscentralen kan lämna ut skogsägarens uppgifter till en aktörsorganisation när skogsägaren är kund hos organisationen och när kundrelationen är aktiv. Då krävs det inte att kunden har gett sitt samtycke till att uppgifter kan lämnas ut.

Skogscentralen kan lämna ut uppgifter på en skriftlig begäran

  • i e-tjänsten MinSkog.fi när aktören har registrerat sig som användare av MinSkog.fi eller
  • i form av kopia, utskrift, elektronisk fil eller annat informationsmaterial.

Skogsägaren ser en anteckning om utlämning av uppgifter utifrån kundrelation i MinSkog.fi, på samma ställe där samtycken visas.

Om skogsägaren anser att det inte finns någon grund för utlämnande av uppgifter utifrån kundrelation ska skogsägaren kontakta aktören. Hen kan enkelt fråga aktören om användningsgrunderna i tjänsten MinSkog.fi med en kontaktbegäran. Om de inte hittar en lösning kan skogsägaren kontakta Skogscentralen.

Kravet för en kundrelation uppfylls om den skogsrelaterade kundrelationen är fortgående eller om kundförhållandet förutom medlemskapet även omfattar uppdrag. Kraven uppfylls när ett av följande gäller:

  1. Det har varit minst två händelser mellan skogsägaren och aktören (till exempel virkesaffär eller skogsvårdsuppdrag) under de senaste fem åren.
  2. Det finns ett medlemskap mellan skogsägaren och aktören eller ett långt avtal om tjänster inom skogsbruket samt en händelse under de senaste fem åren.
  3. Ett uppdrag är aktuellt mellan skogsägaren och aktören.

I begäran om uppgifter ska aktören för varje skogsägare ange art och tidpunkt för varje sådan händelse som ligger till grund för kundförhållandet. Informationen kan anges till exempel så här: Tills vidare-avtal om skogsvårdstjänster 1.11.2019 och virkesaffär 15.2.2020.

Aktören ska ombesörja att kunden har möjlighet att få information om behandlingen av personuppgifter. Aktören ska informera skogsägaren om att aktören kan skaffa personuppgifter från Skogscentralen för att sköta kundrelationen.

Aktören ska bortskaffa skogsdata som innehåller personuppgifter från sina datasystem inom rimlig tid efter att uppgifterna inte längre behövs till det ändamål för vilket Skogscentralen överlåtit dem. Det kan till exempel vara när kundrelationen upphört.

Dessutom ska aktören meddela Skogscentralen att aktörens tillgång till kunduppgifterna upphör. Meddela detta per e-post till adressen kundtjanst(at)skogscentralen.fi.

Aktör, du kan begära uppgifter av Skogscentralen med Excel-filen som modell eller med en fritt formulerad begäran med motsvarande information. Ange i begäran hur kundrelationen är aktiv enligt ovan beskrivna villkor för var och en av de skogsägare vars uppgifter begäran gäller. Förklara också varför uppgifterna behövs.

Bifoga en Excel-fil som innehåller följande uppgifter om skogsägarna:

• namn: förnamn och efternamn i olika kolumner
• fastighetsbeteckningar
• FO-nummer om skogsägaren är ett företag eller en organisation
• personbeteckning om skogsägaren är en fysisk person
• information om de händelser som ligger till grund för kundrelationen samt datum för dessa under de senaste fem åren.

Vi ber att begäran om uppgifter skickas med skyddad e-post till Skogscentralens registratorskontor.


Uträtta ärenden i tjänsten

E-tjänster

Via skyddad e-post skickar du dokument till Skogscentralens registratorskontor datasäkert.

Du kan skicka till exempel tillstånd att hantera ärenden för anvädning av MinSkog.fi samt dokument och bilagor som rör samfällda skogar, skogsförseelser och konkurrensutsättning. De kan innehålla personuppgifter eller affärshemligheter som ska skyddas.

Skicka skyddad e-post så här

1. Öppna blanketten för att skicka skyddad e-post genom att klicka på Till e-tjänsten.

2. Skriv in din e-postadress i punkten Avsändarens e-postadress.

3. Skriv rubriken i fältet Ämne och ditt meddelande i fältet Meddelandetext.

4. Om du vill skicka bilagor, välj filerna.

5. Välj "Skicka en kopia av den skyddad e-post till min egen e-postadress" om du vill en kopia av meddelandet.

6. Klicka på Sänd. Du behöver ännu bekräfta leveransen enligt punkt 7 innan ditt meddelande sänds till mottagaren.

7. Öppna din egen e-post och bekräfta leveransen. Du har fått ett verifieringsmeddelande till din e-post. Öppna meddelandet och tryck på länken. Först nu sänds ditt skyddade e-postmeddelande till mottagaren. Om du inte hittar meddelandet i din inkorg, kolla också din skräppostmapp. Om du inte bekräftar leveransen via din egen e-post, sänds ditt meddelande inte till mottagaren.

Till e-tjänsten

Kontaktuppgifter

Skogscentralens kundtjänst
Samtalet kostar lokalnätsavgiften (lna) eller mobilsamtalsavgiften (msa). Kontrollera priset hos din operatör.

Betjäningstider

Öppet dygnet runt

MinSkog.fi är skogsägares och skogsbranschens aktörers gemensamma tjänst för att hantera ärenden och hålla kontakt.

Skogsägare ser i tjänsten grunduppgifter om sin egen skog och till exempel skogsvårds- och skogsförnyelseförslag och information om naturområden som bör beaktas i skogsvården. Det går att anmäla verkställd skogsvård och verkställda avverkningar i MinSkog.fi.

I MinSkog.fi kan man söka metka-stöd för vård av plantbestånd och ungskog samt stöd för vitaliseringsgödslinglämna. Det går också att lämna in anmälan om verkställande (Kemera-arbeten) för tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog, anmäla hjörtdjursskador eller lämna anmälan om användning av skog i tjänsten. Skogsägare kan om de så önskar dela med sig av informationen i tjänsten till de aktörer i branschen som de väljer.

Skogsägare och aktörer loggar in i tjänsten med sina nätbankskoder, ett mobilcertifikat eller ett chipförsett identitetskort. Aktören behöver dessutom en fullmakt att sköta ärenden åt den organisation som aktören företräder. På Skogscentralens webbplats kan du läsa mer om nyttan av MinSkog.fi och få anvisningar om hur du använder tjänsten.

Publiceringen av skogsdata styrs av lagen om Skogscentralens system för skoglig information (skogsdatalagen). Det är avgiftsfritt att använda tjänsten.

Till e-tjänsten

Kontaktuppgifter

Skogscentralens kundtjänst
Samtalets pris varierar enligt ditt operatörsavtal.

Betjäningstider

Öppet dygnet runt

Blanketter

Med blanketten kan du be att få tillgång till Skogscentralens skogsdata (personuppgifter) som gäller en specifik skogsägare.

Skicka blanketten till Skogscentralens registratorskontor per skyddad e-post eller till Skogscentralens kontor i Lahtis.

Leveransinformation

Skicka blanketten till Skogscentralens registratorskontor per skyddad e-post eller till Skogscentralens kontor i Lahtis.
Uppdaterad

Telefonservice

Skogscentralens kundtjänst betjänar skogsägare och aktörer i skogsbranschen.

Kontaktuppgifter

Samtalet kostar lokalnätsavgiften (lna) eller mobilsamtalsavgiften (msa). Kontrollera priset hos din operatör.

Betjäningstider

Mondag: 08:00 - 16:00
Tisdag: 08:00 - 16:00
Onsdag: 08:00 - 16:00
Torsdag: 08:00 - 16:00
Fredag: 08:00 - 16:00

Länkar

Skogscentralen erbjuder den bästa sakkunskapen när det gäller skogs- och naturdata, skogslagstiftning, skogsenergi, skogs- och naturvård och frågor som har med skogsägande eller skogsnäringen att göra. Vi betjänar företag som till exempel vill utveckla sin verksamhet kring förädling av trä, omvandling av trä till energi, virkesdrivning, transport, skogstjänster och virkeshandel.

Skogscentralens tjänster för företag består av personlig expertservice, utbildningar, informationsprodukter och e-tjänster.

Rådgivningen och utvecklingsåtgärderna planeras i samarbete med det aktuella företaget. Våra styrkor är ett brett expertkunnande och fungerande nätverk till övriga aktörer i branschen.

Vi erbjuder mångsidiga utbildningar för skogsbranschens aktörer. Vi är specialiserade på att hålla utbildningar i skogslagstiftningens förändringar ur en praktisk synvinkel.

MinSkog.fi är en e-tjänst som för samman skogsägare och skogsbranschens serviceleverantörer. Här finns skogsdata om privata skogar. Bekanta dig med tjänsten och vår öppet tillgängliga skogliga information på adressen www.minskog.fi.

Gå till webbsidan

Kontaktuppgifter

Kundtjänst
Uppdaterad