Lättare att ge samtycken i tjänsten MinSkog.fi | Skogscentralen

Lättare att ge samtycken i tjänsten MinSkog.fi

Nu har det blivit lättare för skogsägare att hitta lämpliga företag i tjänsten MinSkog.fi att dela sina skogsdata med. På den sida i tjänsten där man ger samtycken har vi lagt till möjligheten att filtrera företagen bland annat efter företagens bransch.

Är era företagsuppgifter aktuella i tjänsten?

De organisations- och branschuppgifter som företagen uppdaterade i höstas infördes i tjänsten före årsskiftet. Nu kan ni kontrollera att uppgifterna om ert företag är aktuella: Ärenden – Egna uppgifter.

Om ni märker uppgifter som bör rättas till ber vi er meddela detta antingen med responsformuläret i tjänsten eller genom att kontakta kundtjänsten.

Använd genvägslänken för att inhämta samtycken

För skogsägarna är det enklare att ge samtycken om företaget använder en genvägslänk till samtyckesfunktionen. Företagen kan behändigt dela genvägslänken till kunderna direkt per e-post och också via sin egen webbplats.

Via länken loggar era kunder in i tjänsten MinSkog.fi och då öppnas genast sidan Ge samtycken, där ditt företag är färdigt ikryssat. En kund som registrerat sina samtycken kan antingen fortsätta att använda tjänsten MinSkog.fi, ge samtycken till andra aktörer eller gå tillbaka till den webbadress ni önskar. Skapa en egen genvägslänk för ert företag på sidan Ärenden i tjänsten.

Problem med att logga in i aktörstjänsten MinSkog.fi?

Om er organisation fortsättningsvis hanterar användarrättigheter i Katso-tjänsten, är den vanligaste orsaken till problem med inloggningen att Katso-koden har låsts. En Katso-kod som inte använts på över ett år kommer att låsas.

Om ni hanterar användarrättigheter i Suomi.fi-fullmakter är den vanligaste orsaken att användaren inte är behörig att företräda företaget i tjänsten MinSkog.fi.

Vi har samlat anvisningar för hur man ska göra om inloggningen inte lyckas på en särskild webbsida (på finska).

Om ni har återkommande problem med inloggningen i aktörstjänsten, vänligen kontakta kundtjänsten.

Vår finska kundtjänst ger också råd via chatt

Från och med början av januari får inloggade i tjänsten MinSkog.fi råd även via vår chatt på finska. Chatten är öppen under den finska kundtjänstens öppettider mån–tis kl. 8–18 och ons–fre kl. 8–16.

Den svenska kundtjänsten nås per telefon mån–fre kl. 8–16 tfn 029 432 407 och per e-post kundtjanst(at)skogscentralen.fi.

Antalet inloggningar i tjänsten MinSkog.fi ökar

Under de två senaste åren har antalet inloggningar ökat med ca 40 000 per år.  Hittills har drygt 100 000 skogsägare använt tjänsten. Tjänsten MinSkog.fi i siffror (på finska).

Ytterligare information:
Björn Stenmark, chef för kundtjänster
tfn 050 527 2309

MinSkog.fi-aktörstjänstens meddelande 1/2019, 21.2.2019.

.