Kaisa Laitinen: Seiniä vai ihmisiä?

Asiakastukeen tulevat kiitokset ja keskustelut ilahduttavat.

Vielä kaksikymmentä vuotta sitten oli tavallista hoitaa asioita käymällä paikan päällä virastoissa ja kaupoissa. Tänä päivänä netti on korvannut monet noista käynneistä. Hintavertailut, tiedon haku, erilaiset varaukset ja pankkiasiat hoituvat kätevästi netissä. 

Kahdenkymmenen vuoden takainen Metsäkeskus on ollut erilainen kuin tämän päivän työpaikkani. Nyt palvelemme asiakkaita Metsään.fi-palvelussa ja sosiaalisessa mediassa. Lähetämme asiakkaille ja kumppaneille uutiskirjeitä ja kerromme, että lisätietoa löytyy kotisivuiltamme. Julkaisemme Metsään-lehteä, olemme mukana monissa yleisötilaisuuksissa, ja järjestämme niitä itsekin. Kasvokkain järjestettävissä koulutuksissa syntyy oivalluksia ja keskusteluja, joissa opimme yhdessä toinen toisiltamme.

Toimiston ja metsän ohella olemme nyt samaan aikaan monessa muussakin paikassa. Palvelemme asiakkaita siellä, missä hekin ovat.

Katse metsästä ihmiseen

Ihmiset ovat minulle oman työni antoisin, hauskin ja välillä myös ärsyttävin asia. Asiat liittyvät usein metsään, mutta ihmisten kanssa ja ihmisille tätä työtä tehdään. Metsäkeskuksen asiakastuessa opastamme Metsään.fi-palvelun käyttäjiä ja neuvomme monenlaisissa metsäasioissa. Helmikuussa puhutaan veroista, heinäkuussa metsätuholaista ja viimeisen vuoden ajan jatkuvasti Kemerasta.

Asiakastuessa saa välillä leikkiä salapoliisia. Aina yhteydenotosta ei selviä mitä asiakas tarkoittaa. Joskus kyseessä onkin jonkun toisen metsäorganisaation asia. Asiakastukeen tulevat kiitokset ja keskustelut ilahduttavat, ne ovat suora osoitus työmme merkityksestä.

Kesän kynnyksellä uutisoimme, että joitakin toimistoja ollaan sulkemassa. Se on harmi ja menetys paikkakunnille, joissa toimisto suljetaan. Sulkemisten taustalla on pitkä kehitys ja syitäkin on monia. Toimistoilla käy asiakkaita, mutta paljon vähemmän kuin aiemmin. Henkilöstömäärämme on pienentynyt, nyt mahdumme pienempiin tiloihin. Työtä tehdään eri tavoin kuin aiemmin.

Käytetään vähenevät rahat toimitiloja mieluummin siihen, että voimme tehdä asiakkaille merkityksellisiä asioita. Tyhjät toimistot eivät tuota mitään. Ja pienellä toimistolla käydessä on tuurissaan, että onko se ainoa työntekijä paikalla vai maastossa.

Netti on nykypäivää ja siinä on paljon hyvää. En pitäisi sitä mörkönä. Hoidetaan asiat nykyaikaisesti, siten kun ne on kätevintä hoitaa. Joskus se on puhelu, toisinaan tapaaminen kasvokkain tai myöhemmin tänä vuonna vaikka chattailu Metsään.fi-palvelussa.

Kaisa Laitinen
kaisa.laitinen(at)metsakeskus.fi

Lue lisää Metsäkeskuksen blogikirjoituksia.

Kaisa Laitinen

Kirjoittaja on Hankasalmelta Kainuuseen asettunut metsätalousinsinööri ja Metsäkeskuksen metsänomistajapalveluiden asiantuntija. Laitisen metsäkipinä syttyi jo varhain partioleireillä, eikä osoita sammumisen merkkejä.